14 lutego 2018

Byki

Byki. Zamek w Bykach, konkretnie. Ściślej (nominalnie): drugi zamek Piotrkowa Trybunalskiego. Jakie jeszcze miasto w RP, poza tym oraz Warszawą, może pochwalić się dwoma zamkami na chodzie? Nie potrafię sobie przypomnieć, pewnie jeszcze jakieś się znajdzie. W każdym razie: rzadkość.

Ubiegły rok blogowania zacząłem pokaźną serią krajowych, a nawet i niekrajowych zamków. Wszystko, co ma początek, ma też swój kres... dlatego serię tę w pewnym momencie przerwałem. Nie dlatego jednak, by zabrakło mi zamków do wykładania na stół. Teraz więc następuje serii ciąg dalszy - w postaci obiektu z obszaru administracyjnego dzisiejszego Piotrkowa.

Interesujący ów budynek tkwi w malowniczej przyrodniczo okolicy, chociaż również niedaleko rozłożystych splotów autostradowo-ekspresowych okalających Piotrków od zachodu i północy.


Zbudowała go sobie rodzina Jaxa-Bykowskich na bazie wcześniejszej, średniowiecznej forteczki. Dziś w gruncie rzeczy to bardziej archaiczny pałac niż zamek, ale nie bądźmy drobiazgliwi...


"Wzniesiony w. XV (...) przebudowany 1604. Zrujnowany, odrestaurowany przed 1847. Zniszczony 2. poł. w. XIX, 1914-18, 1939-45. Zabezpieczony 1946-48. Późnorenesansowy..." itd. (Cytat za Katalogiem zabytków sztuki w Polsce t.II zeszyt 7, Warszawa 1953). Po tym zaraz powojennym zabezpieczeniu - odbudowany do prezentowanej formy dzisiejszej. Prawie jak o zamku w "Tytusie"!

Oto i fragment najstarszej części, obronnej wieży mieszkalnej:


Główny korpus od frontu, który jest tu od dziedzińca :


Spójrzmy tyż na zestaw detali renesansowo-manierystyczno-barokowych (portale i obramowania okienne) z przyjemnego kamienia łupanego i rzeźbionego:


Oraz na czyjeś gacie na sznurku, rozciągającym się od gotyckiej wieży:






21 komentarzy:

  1. Warto zaznaczyć, że do tego zacnego grona dołączył też, dzięki swojej determinacji i wytrwałości, Poznań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. toż to trzeba nie mieć Marii Konopnickiej w sercu, żeby zaliczać zamek Wilhelma do zamków polskich!

      Usuń
    2. już sobie przypomniałem: w granicach administracyjnych Wałbrzycha są co najmniej trzy zamki, w różnym stopniu zachowania, bądź niezachowania, w tym oczywiście Książ.

      Usuń
  2. Rozbawiła mnie mina wieży obronnej. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bolków, jeśli Świny zaliczymy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. serio Świny są w granicach Bolkowa?
      nb. kilka lat temu wpadła mi w oczy rubryka "nieruchomości" w jakiejś gazecie - co widzę? ktoś wystawia na sprzedaż skromną posesję... Świny. ciekawe, czy znalazł się kupiec. no, ale jeśli ktoś w oońcu nabył twierdzę Modlin...

      Usuń
    2. takie miasto: Kraków - miało kiedyś dwa zamki.

      Usuń
  4. Uwielbiam zamki. Może uda się kiedyś i ten odwiedzić. Fajne zdjęcia, te wszystkie detale. :)

    Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki. cieszę się też, że nie jestem sam jeden na tym wielkim świecie.

      Usuń
  5. No właśnie! Miałem te Byki osiągnąć rowerem w zeszłym roku, ale - o ironio! - stwierdziłem że są za blisko (grasowałem w okolicach Łodzi). Były w krótszej wersji trasy a zrealizowałem dłuższą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "i w ten sposób ciekawski zostaje ukarany."

      Usuń
  6. W Toruniu masz dwa, w tym jeden bardziej polski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a prawie nawet trzy, jak w Wałbrzychu...
      (Złotoria jest tuż za granicą miasta).
      dlatego w tekście do słów "dwa zamki" dodałem "na chodzie" ;-)

      Usuń
  7. Bardzo ładne zdjęcia renesansowego dworu, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. A bo to rycerz gaci przeprać nie musi? No znam takich, co twierdzą iż pranie gaci przed bitwą niechybnie zgubę przynosi i coś w tym jest... broń chemiczno/biologiczną stosuje się już wszak od zarania dziejów ;-).

    Miejscówka świetna - jeszcze tam nie dotarliśmy, jakoś tak zawsze po drodze, ale nigdy się nie chce zatrzymywać, a na jednodniówkę ciut za daleko od nasz choć mam już pomysł na taki wypad.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto poeksplorować Piotrkowszczyznę, Łódźczyznę, Radomszczyznę... i całą resztę też.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...