30 grudnia 2017

Żywy trup / Pułapka

W internecie tak naprawdę nic nie ma.
stud. M.B. 1997
W internecie jednak wszystko jest.
dr M.B. 2007

Powyższe cytaty pochodzą od naszego wybitnego przyjaciela. Dzieli je, jak widać, dziesięć lat pomiędzy. Oraz tyleż od ostatniego. Zdania te zostały wygłoszone bez bezpośredniego związku między sobą, wygłaszacz najprawdopodobniej w ogóle nie pamięta, że je wygłaszał. Ale ja mam taką cechę, że gdy mi ktoś coś powie, to zapamiętuję, często wraz z okolicznościami, w jakich miało to miejsce. Jest to, nawiasem mówiąc, odwrotnie proporcjonalne do wagi tych informacji...
No więc zapamiętałem te dwie wygłoszone X lat po sobie opinie, z których druga w zabawny sposób zanegowała pierwszą. Być może też obie są prawdziwe: w 1997 "nic" w internecie nie było, dekadę potem już rzeczywiście "wszystko". Oczywiście, są to uogólnienia i dużo zależy, czego kto szuka itd. - wiadomo.
Co do mnie, to przeczytałem już cały internet i jeśli coś w nim piszę, to po to, by mieć co czytać.
Przy okazji - nikt nie przekona mnie, by pisać "Internet" wielką literą.

Około roku temu nieoczekiwanie odnalazłem w instytucji Temidy szpargały dotyczące osobistych przodków warszawskich i, jako ciekawostką, podzieliłem się tym znaleziskiem na złamach zblogu.

Tym razem znalazłem coś osobiście dla mnie ciekawego w internecie. Jest to drobniutki przyczynek do własnej biografii (czyli mojej), a więc jako taki, absolutnie nieinteresujący dla potencjalnego Czytelnika, którego szanuję. Interesująca może być metodologia oraz sentymentalne tło warszawskie sprzed kilku dekad.

Otóż zachowałem we wspomnieniu powrót wieczorową porą (jakby jesienną?) z City (od rodziny?) do naszej siedziby na południowych krańcach miasta. Jeździło się albo "górą", albo "dołem" - tj. odpowiednio Aleją Niepodległości lub Puławską, albo Wisłostradą, Sikorskiego itd. Tym razem podróż wypadła górą - ulicą Puławską. Przejeżdżając (to znaczy: będąc przewożonym na tylnym siedzeniu samochodu) obok dziwnego domu, znajdującego się po przeciwnej stronie ulicy, odczytałem umieszczone na nim napisy:
"Żywy trup" oraz "Pułapka"!!

Ogarnął mnie głęboki niepokój intelektualny w związku z ich treścią i rad byłem, że udało się oddalać od tego miejsca.

Wytłumaczono mi jednak, że był to teatr i tytuły sztuk, i że nie ma się czego obawiać (hmmm).

Jaki ma to związek z internetem? Ano, rozmyślając sobie dziś o ulicy Puławskiej (któż czasem o niej nie rozmyśla!), przypomniał mi się epizod z "pułapką żywego trupa". I po prostu sprawdziłem, czy nie da się sprawdzić, kiedy grano te sztuki. No i proszę: jest portal Encyklopedia teatru polskiego, a w nim


utwór: Żywy trup (Lew Tołstoj)
miejsce premiery: Teatr Nowy, Warszawa
data premiery: 3 lutego 1980
reżyseria: Wojciech Zeidler

utwór: Pułapka (Andrzej Wydrzyński)
miejsce premiery: Teatr Nowy, Warszawa
data premiery: 20 listopada 1979
reżyseria: Mariusz Dmochowski

afisz ze stron Encyklopedii teatru polskiego

Niestety, encyklopedia nie wskazuje, ile przedstawień poszło, jak długo wystawiano oba dzieła. To już pytanie do znawców - czy zależało to od frekwencji, czy od polityki "wystawienniczej" teatru. "Pułapka" - nie znanego mi dotąd Wydrzyńskiego - z wikibiografii tegoż wydaje się współczesnym kryminałem, więc mogła mieć wzięcie... Załóżmy jednak, że szła rok. A więc może jeszcze na jesieni 1980 - byłby to właśnie ten moment?

Cóż to oznacza dla mnie?
Po pierwsze mam weryfikację, że faktycznie takie utwory grano, mam umieszczenie opisanego epizodu w czasie. A ponadto - dowód, że potrafiłem przeczytać tytuły na teatrze z jadącego samochodu w wieku 5 lat!
(Tyle, jeśli chodzi o tzw. dobre zapowiadanie się...). Jakimi literami były pisane? Tego nie pomnę.
No, chyba że pójdę do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i dowiem się np., że grano je po 1981, albo dłużej...

Ktoś życzliwy powie: kto ma czas zajmować się takimi pierdołami? Cóż, jestem aktualnie zachorowany i czuję się trochę jak ten żywy trup...


Mam jeszcze drugą pointę. Poprosiłem via SMS naszego wybitnego przyjaciela, żeby dokończył zwrot, zdanie "W internecie...". A więc na ten rok (dekadę?) mamy:

W internecie - śmiecie.
prof. M.B. 2017






10 komentarzy:

  1. być może należy jeszcze dopowiedzieć historię teatru Nowego. po tym, jak mnie wystraszył "Żywy trup", musiałem w nim być parę razy. ale na czym? tego zupełnie nie mogę sobie przypomnieć. ostatni raz pewnie za dyrekcji słynnego Hanuszkiewicza, wraz z którym teatr ten ostatecznie zatonął.
    dziś przestrzeń po nim (teatrze) wypełnił supermarket.

    odrodził się (??) jako Nowy Teatr w innym miejscu, choć niedaleko - w dawnej bazie miejskich śmieciarek przy Madalińskiego. to dobrze dla tej bazy, bo to ładny budynek - industrialny, z lat 30 i Syrenką z fryzurą z epoki.

    niemniej, życzliwi ludzie, którzy mieli styczność z tą instytucją kultury radzą, by trzymać się z daleka. uosabia bowiem po prostu cały syf teatru współczesnego. może coś w ten deseń: https://youtube.com/watch?v=9oE0Km0ix3k

    OdpowiedzUsuń
  2. >gdy mi ktoś coś powie, to zapamiętuję, często wraz z okolicznościami, w jakich miało to miejsce. Jest to, nawiasem mówiąc, odwrotnie proporcjonalne do wagi tych informacji...

    Mam tak samo, co bywa niekiedy bardzo przyjemne, a czasem bardzo frustrujące − kiedy na przykład nikt inny nie pamięta czegoś, co ja pamiętam bardzo wyraźnie, albo kiedy nie pamiętam czegoś istotnego, a wszystkie szczegóły naokoło jak najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  3. M.B. niezależnie od tego kim był i kim jest miał i ma rację. W internecie nie ma nic, jest wszystko i są śmiecie. W realnym świecie jest przecież identycznie. Zależy czego się szuka...
    Teatr Nowy Adama Hanuszkiewicza dobrze znałam i bywałam w nim często.
    Raz też byłam w supermarkecie i robiłam zakupy na scenie.
    To był koszmar. Czułam się jakbym była w toalecie w Bazylice Św.Marka w Wenecji. /Tylko trochę przesadziłam/.

    życzę powrotu do zdrowia no i Szczęśliwego Nowego Roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zupełna racja, co do internetu, jak i co do supermarketu.
      dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
  4. W teatrach jest jednak zwyczajne, że spektakl jest w repertuarze przez kilka lat, nie mówiąc o rekordzistach (np. w jednym z warszawskich teatrów grane jest stale przedstawienie, które miało premierę w roku 2001). Teatr Nowy był jak wszystkie teatry w PRLu instytucją państwową, na pewno zachowały się gdzieś nie tylko dane o tym, jak długo spektakle były grane, ale nawet comiesięczne repertuary, pozwalające stwierdzić, kiedy zachodzić mógł na afiszach zbieg tych dwóch spektakli. Możesz też szukać po repertuarach w prasie, jeśli Cię to na tyle zajmuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cóż, nie aż tak :-) wspomniałem o IT, tam powinni mieć te dane.

      Usuń
    2. jeszcze jedna myśl: to nie były zwykłe afisze, a dość spore napisy - takie, jak sądzę, wystawia się około premiery, a nie gdy sztuka idzie już ponad rok. a więc równie dobrze mogło to być w lutym 1980, kiedy miałem 4 i pół ;-)

      Usuń
  5. W 1997 w internecie faktycznie niczego nie było. Tzn ta szczątkowa forma, którą pamiętam, to był przerost formy nad treścią. Dziś mamy przerost treści nad sensem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w tych trzech "twierdzeniach" jest bardzo dużo prawdy, ale i trochę nieprawdy. w 1997 COŚ jednak (już) w internecie było, w 2007 jeszcze nie było "wszystkiego", choćby tego, co teraz :-)
      w 2017, pardon, 2018 są nie tylko same śmiecie... inna sprawa, że jest ich faktycznie dużo, bo nikt nie sprząta, np. szuka się jakiejś szybkiej informacji, a znajduje najpierw tonę " yesterday's news", dobrze jeszcze jeśli z datą, często bez. życie w epoce totalnej informacji i jednocześnie dezinformacji zasługuje na osobny rozdział
      (tylko czego?).

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...